ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

خبرگزاری ایکنا نوشت:


حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم بیان کرد:

سیاست خردمندانه امام رضا(ع) در برخورد با عنوان ولایتعهدی

  

سیاست خردمندانه امام رضا(ع) در برخورد با عنوان ولایتعهدی

گروه اندیشه: یک استاد دانشگاه سیاست امام رضا(ع) در برخورد با عنوان ولایتعهدی که مأمون به ایشان داد را خردمندانه توصیف کرد و گفت: امام رضا(ع) خود را از دخالت در عزل و نصب‌های حکومت کنار کشیده و با این موضع‌گیری نشان دادند با طیب خاطر ولایتعهدی را نپذیرفته‌اند.

حجت‌الاسلام رمضانعلی ثباتی‌مقدم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خراسان رضوی با بیان اینکه امام رضا(ع) دارای القاب متعددی هستند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها عالم آل محمد(ص) است، گفت: با وجود اینکه همه ائمه اطهار(ع) معدن علم، دارای علم واقعی و وابسته به سرچشمه زلال وحی هستند اما عالم آل محمد(ص) به چند دلیل به ثامن‌الائمه(ع) نسبت داده شده است.

وی افزود: به بیان تاریخ، مأمون با انگیزه‌هایی همچون علاقه به مسائل علمی، آزمودن امام رضا(ع) و یا تخریب شخصیت ایشان اقدام به گردآوردن دانشمندان ادیان مختلف و برپایی جلسات مناظره و مباحثه علمی با آن حضرت می‌کرده که درخشش آن بزرگوار در این مناظرات از دلایلی است که امام رضا(ع) را عالم آل محمد(ص) گفته‌اند.

عصر امام رضا(ع) عصر طلایی و شکوفایی علم نام گرفته بود

امام جمعه ششتمد با اظهار اینکه عصر امام رضا(ع) عصر طلایی و شکوفایی علم نام گرفته بود، اظهار کرد: نکته حایز اهمیت در مناظرات علمی امام آن است که ایشان از مدارک، ادله و مستندات مورد قبول علمای ادیان برای پاسخگویی به آن‌ها استفاده می‌کردند.

این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: مسیر همه ائمه اطهار(ع) یکی است و آنچه تفاوت داشته، اختلاف در شرایط و موقعیت‌های زمان و مکان دوران هر یک از ائمه اطهار(ع) بوده که موجب تفاوت روش آن‌ها در تبلیغ دین شده است.

حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم افزود: همانگونه که امام حسین(ع) با اهدای خون و همه هستی خود، امام باقر(ع) با پایه‌گذاری دانشگاهی عظیم و امام صادق(ع) با تکمیل آن برای گسترش فرهنگ اسلام و تفکر شیعی تلاش کردند، ثامن‌الحجج(ع) نیز با علم خود در این مسیر قرار گرفتند.

وی با اظهار اینکه شرایط مهیا شده در دوران امام رضا(ع) برای سایر ائمه(ع) فراهم نبوده است، بیان کرد: امام پس از تشریف‌فرمایی به ایران از جلسات علمی که مامون به هر انگیزه‌ای ترتیب می‌داد و نیز سایر فرصت‌ها از جمله ولایتعهدی، برای گسترش فرهنگ شیعی به خوبی بهره‌برداری کرده و از اعتقادات، ارزش‌ها و باورهای اسلام و شیعه دفاع می‌کردند.

امام جمعه ششتمد سیاست امام رضا(ع) در برخورد با عنوان ولایتعهدی که مأمون به ایشان داد را خردمندانه توصیف کرد و گفت: مأمون ولایتعهدی امام رضا(ع) را با اهدافی از جمله کنترل امام با ساکن کردن ایشان در خراسان، انزوای امام و محروم کردن ایشان از حضور در اجتماعات، تقویت و مشروعیت بخشی حکومت خود و از بین بردن شائبه نامشروع بودن آن، ایجاد سپری برای حکومت نامشروع خود و خاموش کردن انقلاب‌های علویون مطرح کرد.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) زمانی که از سوی مأمون ناچار به پذیرش ولیعهدی شد، خود را از دخالت در عزل و نصب‌های حکومت کنار کشیده و با این موضع‌گیری نشان دادند با طیب خاطر ولایتعهدی را نپذیرفته‌اند.

حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم با بیان اینکه امام رضا(ع) در مقابل اجبار مأمون به قبول خلافت و ولایتعهدی، عدم رضایت خاطر خود را اعلام کردند، افزود: فرمایشات امام رضا(ع) حاکی از این است که امام موضعش را از همان ابتدا در قبال پذیرش خلافت و ولایتعهدی مشخص کردند.

استحکام شیعه در ایران مرهون امام رضا(ع)

این کارشناس مسائل دینی تشریف‌فرمایی و حضور امام رضا(ع) در ایران را مایه برکات بسیاری برای کشورمان عنوان کرد و گفت: بخشی از موقعیت مهم، محکم و ریشه‌دار شیعه در ایران را مرهون امام رضا(ع) و امامزادگانی هستیم که به برکت حضور امام به کشورمان سفر کردند.

وی با اشاره به سفر تعدادی ازعلویون به رهبری شاه چراغ احمد بن موسی(ع) به ایران تصریح کرد: احساس خطر مأمون از جانب این امامزادگان و تهدیداتی که متوجه آن بزرگواران بود، موجب شد امامزادگان در گوشه و کنار کشور پراکنده شده و به شهادت برسند.

حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم با اشاره به اینکه به همین دلیل در حال حاضر در مناطق مختلف کشور شاهد وجود امامزادگان و آثاری از ائمه(ع) هستیم، افزود: حضور امام رضا(ع) و این امامزادگان در ایران نقش بسزایی در گسترش فرهنگ اسلام و فرهنگ ناب شیعه در کشورمان داشت.

وی در عین حال با اشاره به نقلی از استاد شهید مطهری، ایرانیان را مردمی باهوش و دارای سابقه فرهنگی و متمدن معرفی کرد و گفت: ایرانیان به عنوان موالی معروف بودند یعنی کسانی که طرفدار حضرت علی(ع) بوده و خلیفه پس از پیامبر را امیرالمومنین علی(ع) می‌دانند.

حجت‌الاسلام ثباتی مقدم با اظهار اینکه ائمه اطهار(ع) هم در دوران حیات و هم مماتشان منشأ برکت هستند، گفت: امام رضا(ع) به تناسب موقعیت‌ها، زمانی با طرح بحث امامت و ولایت و موقعیتی با مناظرات علمی و زمانی با مبارزه منفی، همواره خط اصیل اسلام و تفکر شیعی را نشان داده‌اند.

هراس استکبار از تفکر شیعی است نه سلاح هسته‌ای

وی با اظهار اینکه هراس امروز استکبار جهانی از ایران به جهت وجود همین تفکر شیعی در کشورمان است نه سلاح هسته‌ای، ادامه داد: سلاح‌های نظامی بازدارندگی دارد اما آنچه بیش از این دشمنان را به وحشت انداخته تفکر شیعی ماست.

این مدرس حوزه و دانشگاه به دیگر برکات حضور امام رضا(ع) در ایران اشاره کرد و گفت: امروزه ایران تنها حکومت مدافع ولایت و اهل بیت(ع) است زیرا ریشه انقلاب ما در محرم، کربلا، عاشورا و مشهد است.

وی با بیان اینکه امروز به برکت اهل بیت(ع) ایران اسلامی به ام القرای جهان اسلام تبدیل شده است، افزود: امروز افتخار کشور اسلامی ایران آن است که شیعه مرکز ثقل آن است و با همه گستردگی‌اش، شیعیان در اقصی نقاط کشور حضور دارند.

نظرات 1 + ارسال نظر
فتوکده | کارت پستال و سرگرمی چهارشنبه 11 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:22 ب.ظ http://chilp.it/baa901

زندگی بافتن یک قالیست،نه همان نقش و نگاری که خودت میخواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده تو در این بین فقط می بافی

نقشه را خوب ببین نکند آخر کار قالی زندگی ات را نخرند !
__________________________________________

ســــــــــلام ، وبـلاگ خــوبی داریــن . خوشــــحالـم بهتــون ســـر زدم

ازتـــون دعــــوت میـــکـنم بــه ســـــایـت (( فتــوکــــده )) ســر بزنــــید

کارت پسـتال با قابلیت ارســــــال - اس ام اس جدید - موزیک های برتر
ــــــــــــــ ــــــــــــ ـ ـــــــــ
بـــا کـارت پســــتال آوای بارن و شهــادت امـــام رضــــا (ع) بـــــــروزیم .
ــــــــــــــ ــــــــــــ ـ ـــــــــ
شعر های کوتاه عاشقانه و درخواستی خودتون رو برامــون ارسـال کنید
ــــــــــــــ ــــــــــــ ـ ـــــــــ
اگر دوست دارید در سایت نویسنــــدگی کنید از تماس با ما اعلام کنید

زمینه همکاری ( طراحـــی - موزیـــک - اسمــس - متن - آشپزی و ...)
ــــــــــــــ ــــــــــــ ـ ـــــــــ
فتوکده رو میتـــونید در گــوگــل سـرچ کنید و از گوگل وارد سـایت بشید
ــــــــــــــ ــــــــــــ ـ ـــــــــ
لطــــفا بــــی تعـــارف نظـــرتون رو در مورد طــراحیا در سایت درج کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد