ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

ایرنا نوشت:

درخت چنار روستای کیذقان ششتمد 2500 سال قدمت دارد


سبزوار- یک باستان شناس گفت: قدمت درخت چنار روستای کیذقان ششتمد از توابع شهرستان سبزوار، مربوط به 2500 سال پیش است.

درخت چنار روستای کیذقان ششتمد 2500 سال قدمت دارد

'محمد عبدالله زاده ثانی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این چنار قدیمی و زیبا حدود شش متر قطر و حدود 20 تا 22 متر ارتفاع دارد و محیط آن 28 متر است.

وی گفت: با توجه به قطر قابل توجه این درخت، در چند سال گذشته به طور طبیعی داخل آن شکافی ایجاد شده که از آن به عنوان کفاشی استفاده و به مرور زمان این شکاف ترمیم شده است.

وی اظهار کرد: این درخت با توجه به روایات کتاب 'تاریخ بیهق' اثر 'علی ابن زید بیهقی' که در قرن ششم هجری قمری نوشته شده کهن ترین موجود زنده خراسان است.

این پژوهشگر سبزواری با اشاره به عمر حدود دو هزار و 500 ساله این درخت با توجه به قطر آن گفت: به خاطر اینکه چنار کیذقان نزد عامه مردم مورد احترام و همچنین مکمل اسناد تاریخی و فرهنگی شهرستان است، تقاضای ثبت آن در فهرست آثار ملی تاریخی داده شد.

وی با بیان اینکه این چنار در ضلع جنوبی استخر عمومی روستای کیذقان قرار گرفته، افزود: طول سایه انداز چنار کیذقان در طلوع و غروب بیش از 200 متر و در ظهر بین 10 تا 20 متر است.

وی در مورد روستای کیذقان محل واقع شدن این درخت گفت: پیشینه اساطیری کیذقان بر اساس تقسیم بندی فردوسی در شاهنامه به دوره کیانیان می رسد و 'کی' در زبان پهلوی به معنای پادشاه است.

عبدالله زاده اظهار داشت: 'ارنست هرتسفیلد' معتقد است، دوره کیانیان که در شاهنامه آمده، مصادف با دوره مادها در ایران است.

وی با بیان اینکه گاه عمر درختان به رقم های دور از ذهن آدمی می رسد، افزود: به طور مثال ابوالحسن بیهقی عمر سرو فریومد و کاشمر را بیش از یک هزار و 500 سال می داند و از بین بردن آنها را به دستور المتوکل عباسی و ینالتکین در کتاب تاریخ بیهق ذکر می کند.

وی درخت سرو 'کمیز' شهرستان داورزن را نیز درخت دیگری با قدمت حدود دو هزار ساله ذکر کرد و گفت: این درخت که به صورت تک درختی در کوهپایه است از فاصله چند کیلومتری قابل مشاهده می باشد.

وی برجای ماندن این درختان قدیمی و قطع نشدن و از بین نرفتن آنها را ناشی از مقدس دانستن آنها و برگرفته از باورهای گذشتگان عنوان کرد./3

نظرات 1 + ارسال نظر
مدریک سه‌شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:18 ق.ظ http://damkal.blogfa.com/post/34

فراتر از دلجویی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد