ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

تبیان نیوز نوشت:


مدیر جهادکشاورزی سبزوار: ظرفیت لازم برای توسعه زعفران وجود دارد

پایگاه اطلاع رسانی تبیان نیوز :

42500.jpg

مدیر جهادکشاورزی سبزوار گفت: در این شهرستان ظرفیت لازم برای توسعه کمی، صنایع تبدیلی و جانبی زعفران وجود دارد.

محمدجواد ایزدیان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با بیان اینکه آنچه در زمینه فرآوری و تجارت زعفران در این شهرستان انجام می‌شود سنتی است، افزود: هنوز ورود شرکت‌هایی که در زمینه فرآوری و تجارت ورود پیدا کنند، در این شهرستان خوب جا نیفتاده است.

وی با اشاره به شرایط مناسب آب و هوایی سبزوار برای کشت این محصول و تامین 25 درصد اراضی سطح زیرکشت از طریق قنوات و وجود خشکسالی‌های سال‌های اخیر و افت میزان آب قنوات، افزایش سطح زیرکشت این محصول را توصیه کرد.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار زعفران را گیاهی کم آب طلب و با صرفه اقتصادی و ارزش صادارت دانست و تصریح کرد: افزایش سطح زیرکشت را در منطقه ششتمد توصیه نمی‌کنیم، چرا که این منطقه اشباع شده و بیشتر دنبال کیفیت در این بخش هستیم.

ایزدیان بر ارتقای سطح دانش و اطلاعات کشاورزان مناطق جدید کشت زعفران تاکید کرد.

وی میزان سطح زیرکشت زعفران در این شهرستان را 1400 هکتار دانست و بیان کرد: از این میزان 1000 هکتار در بخش ششتمد و مابقی در سطح شهرستان بوده که میانگین تولید زعفران این شهرستان 5 کیلوگرم در هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار میزان تولید زعفران این شهرستان را بیش از 7 تن اعلام کرد و از کاهش این محصول در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال تولید این محصول در شهرستان حدود 4 تن باشد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان دلایل فنی را برای این کاهش مطرح کردند که می‌توان به بارندگی تابستانی جهت موثر بودن در افت این محصول به عنوان یکی از موارد مهم اشاره کرد.

ایزدیان در ادامه به طرح الگوی کشت زعفران پرداخت و با بیان اینکه این طرح قرار است در چند سال اجرایی شود، به شروع این طرح از سال گذشته اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله اول شناسایی کشاورزان، هنوز 40 درصد از کشاورزان شناسایی شده که باید برای افراد شناسایی شده شناسنامه از اطلاعات شغلی این افراد تهیه شود، خاطرنشان کرد: این طرح برای توسعه زعفران کل کشور موثر است.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار ادامه داد: منتظریم که اعتبار ابلاغ شود تا طرح را ادامه بدهیم.

وی در خصوص صنایع تبدیلی با این محصول به شرکت بسته بندی این محصول در ششتمد و پیگیری‌های لازم جهت اعتبار و تسهیلات برای این شرکت اشاره کرد و افزود: از محل کارگروه توسعه کشاورزی این شهرستان تسهیلاتی پیش بینی شده است.

ایزدیان در رابطه با میزان صادرات این محصول بیان کرد: آمار مصرف و صادرات محصولات در حیطه اداره صنعت، معدن و تجارت است.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد