ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

تبیان نیوز نوشت:


برگزاری دومین جشن برداشت


گل زعفران ششتمد

منبع : ایسنا - استان ها منتشر شده در : 9 ساعت و 14 دقیقه قبل
پایگاه اطلاع رسانی تبیان نیوز :
3-826.jpg

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار، با بیان اینکه قیمت زعفران نسبت به سال گذشته خوب است، تصریح کرد: اما قیمت کنونی این محصول مورد انتظار کشاورزان و بهره‌برداران نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، محمدجواد ایزدیان، امروز 16 آبان ماه در دومین جشن برداشت گل زعفران ششتمد در تالار پارمیس ششتمد سبزوار برگزار شد، ضمن اشاره به نوسان قیمت‌ها در خطاب به زعفرانکاران، توصیه کرد: به جهت سو استفاده دلالان زعفران خود را در حد نیاز بفروشند.

وی از اینکه کشاورزان این منطقه در 23 سال گذشته کشت غالب زراعی این منطقه را با توصیه کارشناسان وقت جهاد کشاورزی به زعفران تغییر دادند، ابراز خردسندی کرد و گفت: این منطقه پتانسیل افزایش تولید در واحد سطح را از هر هکتار به 20 کیلوگرم دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار میانگین تولید این محصول را در حال حاضر در این شهرستان حدود 5 کیلوگرم در هکتار دانست و ابراز امیدواری کرد: با افزایش دانش فنی و عملیات اجرایی در مزارع میانگین تولید به 20 کیلوگرم در هکتار برسد.

ایزدیان هدف از برگزاری این جشنواره‌ها را ایجاد خودباوری در کشاورزان و بهره برداران، معرفی ظرفیت و استعداد این منطقه به‌ویژه محصول زعفران برای مراکز علمی، تجاری، خدماتی و همچنین ارتقا سطح دانش فنی کشاورزان و بهره برداران عنوان کرد.

ایزدیان سپس با بیان اینکه این شهرستان بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران غرب خراسان رضوی است، بیان کرد: اگرچه با شهرهای صاحب نام این محصول در خراسان رضوی و جنوبی فاصله داریم اما این شهرستان استعداد توسعه این محصول را دارد.

وی به کیفیت خوب این محصول در این منطقه نیز اشاره کرد.

ایزدیان با اشاره به اینکه سال گذشته طرح جامع زعفران در کشور در این منطقه شروع شد، گفت: امیدواریم این طرح همان‌طور که سال گذشته شروع شده تداوم یابد.

مهدی ترمئی، بخشدار ششتمد نیز در این مراسم با اعلام اینکه بیش از 90 درصد زعفران سبزوار در منطقه ششتمد کشت می‌شود، اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای کشت این محصول افزایش امید به زندگی و ماندگاری جمعیت بوده است.

وی ادامه داد: طبق سرشماری سال گذشته شاهد افزایش 10 درصدی جمعیت این منطقه هستیم که یکی از دلایل اصلی آن تولید محصول زعفران است.

وی با اشاره به طرح جامع کشت زعفران گفت: مقداری از این طرح اجرا شده که امیدواریم این طرح به‌طور کامل که در جهت بالابودن سطح کمی و کیفی زعفران است، انجام شود.

وی انتظار خود را اختصاص اعتبار لازم به این طرح بیان کرد.

ترمئی از دیگر خواسته‌های خود را اختصاص اعتبارات به مناطق سیل‌زده برای قنوات و مزارع خسارت دیده برشمرد و گفت: برخی از دهستان‌ها در اردیبهشت سال جاری خسارت دیدند که امیدواریم اختصاص اعتبار در اولویت قرار گیرد.

وی ارتقاء مرکز خدمات جهاد کشاورزی این منطقه به مدیریت، اختصاص تسهیلات به طرح احداث کارخانه دام و برگزاری جشن برداشت بادام این منطقه با توجه به 4000 هکتار باغات این منطقه در آینده نزدیک عنوان کرد.

وی همچنین به جمعیت حدود 30 هزار نفری این منطقه با 47 روستا، 220 رشته قنات، 80 چشمه، حدود 6 رودخانه فصلی، سدسنگرد، 9000 هکتار سطح زیرکشت آبی و 20 هزار سطح زیرکشت دیمی ششتمد اشاره کرد.

بخشدار ششتمد، دو پتانسیل قوی این منطقه را در دو بخش کشاورزی، دامداری و فرهنگی و گردشگری معرفی کرد.

سطح زیرکشت زعفران در سبزوار 1500 هکتار است که از این میزان 1000 هکتار در منطقه ششتمد سبزوار است.

همچنین طرح الگوی کشت زعفران قرار است، در مدت زمان 4 تا 5 سال اجرا شده که پیش بینی این طرح برای افزایش تولید محصول در واحد عملکرد دو برابر متوسط برداشت فعلی یعنی 7 تا 8 کیلوگرم در هکتار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد