ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

تبیان نیوز نوشت:


پیشنهاد مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان :


وی سپس با اشاره به اینکه افتخار دارد به جز کتاب تاریخ بیهقی اثر ابوالفضل بیهقی ، کتاب تاریخ بیهق از ابوالحسن زید بیهقی را نیز مطالعه و بررسی کند به مردم ششتمد پیشنهاد داد : آنها نیز پیشگام برگزاری مراسمی برای بزرگداشت ابن فُندُق ابوالحسن زید بیهقی شوند.

مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان :

روز اول آبان در تقویم ملی کشور به نام خواجه ابوالفضل بیهقی ثبت شود

سبزوار- مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان گفت : برای پاسداشت مقام ادبی و تاریخی خواجه ابوالفضل بیهقی بسیار ضروری است که روز اول آبان ، در تقویم ملی کشور به نام این ادیب و مورخ برجسته ایرانی ثبت شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، دکتر محمدجعفر یاحقی در مراسم که برای بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد، افزود : به شخصه پیگیر این درخواست در سطح کشور می باشم و در جلسات بیهقی خوانی که چهارشنبه ها در تهران برگزار می شود ، موضوع ثبت روز ملی بیهقی را با دکتر حدادعادل و نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی به طور رسمی درمیان گذاشته ام .

این استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: حالا که در تهران به صورت هفتگی جلسات بیهقی خوانی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار می شود ، در سبزوار به عنوان شهر زادگاه بیهقی ، بسیار ضرورت دارد که جلسات هفتگی بیهقی خوانی برگزار شود.

وی ادامه داد: این کار باید با همت و حمایت اداره فرهنگ و ا رشاد اسلامی ، شهرداری ، دانشگاه های متعدد و سایر نهادهای فرهنگی این شهر صورت گیرد.

وی با قدردانی از همت اداره فرهنگی شهرداری سبزوار در برگزاری بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، گفت : شهرهای ما در گذشته شهرهای فرهنگی بوده و کاملاً سیمای فرهنگی داشتند.

یاحقی ادامه داد : امروز هم شهرهای ما می توانند کارکرد فرهنگی داشته باشند به شرط آنکه شهرداری ها در کنار خدمات عمرانی ، فعالیت های فرهنگی را نیز مد نظر قرار دهند.

دکتر یاحقی همچنین به اقدام خوب شهرداری تهران در راه اندازی مجموعه شهر کتاب و برگزاری جلسات هفتگی با موضوع بررسی آثار فاخر ادبیات ایران اشاره کرد.

او گفت : تلاش خواهیم کرد شهرداری مشهد را نیز به این گود بکشانیم چرا که بسیار ضروری است که در استان خراسان با این پیشینه غنی ادبی و تاریخی چنین فعالیت هایی وجود داشته باشد.

وی افزود : مفاخری چون ابوالفضل بیهقی ریشه های فرهنگی ما هستند و جوانان کشور امروز باید با ریشه های فاخر فرهنگی خود آشنا باشند.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی سپس اظهار داشت : در همین شهر سبزوار صدها شخصیت برجسته علمی و فرهنگی هستند که هریک می توانند محور مسائل فرهنگی یک کشور باشند، حال آنکه اغلب این شخصیت ها تاکنون مهجور و ناشناخته باقی مانده اند.

وی ادامه داد : این درحالی است که برخی دیگر از کشورهای دنیا در دوران تاریخی و معاصر خود به شدت به دنبال یافتن شخصیت هایی هستند که بتوانند با بزرگنمایی از آنها ، این شخصیت ها را به عنوان مفاخر فرهنگی خود در دنیا معرفی کنند ، لذا شایسته نیست که در کشور ایران شخصیت های ارزشمندی چون ابوالفضل بیهقی مهجور باقی بمانند.

وی گفت : نیمی از عمر علمی من در راه شناخت و پژوهش در مورد فردوسی گذشته است و اینک مفتخرم که بخش های پایانی آن دارد صرف شناخت و پژوهش در مورد ابوالفضل بیهقی می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابوالفضل بیهقی و فردوسی دو ادیب هم پایه و هم شأن در عرصه ادبیات فارسی هستند به برخی دلایل شهرت بیشتر فردوسی نسبت به بیهقی اشاره کرد.

او گفت :از آنجایی که فرهنگ ایران به ویژه در گذشته بیشتر فرهنگ شعری بوده ، آثاری نظیر شاهنامه فردوسی در نزد عموم مردم بیشتر از آثاری چون تاریخی بیهقی مقبولیت و پذیرش یافته است.

وی افزود : دلیل مهم دیگری که تاریخ بیهقی چنان که باید و شاید شناخته شده نیست ، این است که فقط بخش هایی از اواسط این کتاب ارزشمند به دست ما رسیده است و طبیعتاً کتابی که نه ابتدای آن مشخص باشد و نه انتهای آن برای نفوذ و پذیرش درمیان مخاطبین با دشواری هایی روبروست.

دکتر یاحقی در عین حال گفت : با وجود این موانع ، بازهم بدون تردید نام بیهقی امروز بیش از هر نویسنده دیگری در ادبیات فارسی شناخته شده و کتاب او یکی از محبوب ترین نثرهای فارسی است.

وی افزود: چه بسا اگر مقدمه کتاب تاریخ بیهقی پیدا می شد ، هم شأن و هم وزن مقدمه کتاب گلستان سعدی محبوبیت می یافت.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با توضیح ارزش علمی کتاب تاریخ بیهقی گفت : اگر لغت نامه دهخدا را مورد بررسی قرار دهیم ، خواهیم دید ، هر واژه ای که در این لغت نامه ذکر شده است ، اولین شاهد نثر آن از تاریخ بیهقی و اولین شاهد نظم آن از شاهنامه فردوسی است.

وی افزود : به نظر من و براساس همین شواهد و قراین علامّه دهخدا با دقت کتاب تاریخ بیهقی را فیش برداری کرده بوده است.

به گفته یاحقی همین موضوع کافی است تا ارزش و اهمیت علمی وادبی تاریخ بیهقی را به طور صحیح درک کنیم.

وی اظهارداشت : علاوه بر این ، عامل دیگری که به ماندگاری کتاب تاریخ بیهقی منجر شده این است که نویسنده آن از ابزار ادبیات برای القای تاریخ استفاده کرده است و بدین ترتیب این کتاب نخستین اثر ارزشمند ادبیات فارسی است که دو بُعد تاریخی و ادبی را در کنار هم دارد.

دکتر یاحقی گفت : قبل و بعد از تاریخ بیهقی البته کتاب های ارزشمندی در تاریخ یا ادبیات فارسی نوشته شده است ، اما ادغام این دو زمینه در یک کتاب برای اولین بار در اثر گرانسنگ بیهقی مشاهده می شود و همین موضوع حتی زمینه انس و الفت جوانان ایرانی با تاریخشان را فراهم آورده است.

وی در ادامه گفت : ویژگی ممتاز دیگر کتاب تاریخ بیهقی این است که از داخل آن می توان اشعاری به سبک آنچه امروز شعر سپید نامیده می شود ، استخراج کرد و همین موضوع این ارزش را دارد که امروز خوشنویسان ایرانی و سبزواری بیایند و برخی جمله های ارزشمند تاریخ بیهقی را بیرون کشیده و با خط خوش بنویسند که هم ارزش معنوی دارد و هم می تواند برایشان سود اقتصادی به بار آورد.

وی سپس با اشاره به اینکه افتخار دارد به جز کتاب تاریخ بیهقی اثر ابوالفضل بیهقی ، کتاب تاریخ بیهق از ابوالحسن زید بیهقی را نیز مطالعه و بررسی کند به مردم ششتمد پیشنهاد داد : آنها نیز پیشگام برگزاری مراسمی برای بزرگداشت ابن فُندُق ابوالحسن زید بیهقی شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد