ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

ششتمد در رسانه ها

جدیدترین اخبار شهر ششتمد در رسانه های محلی و کشوری

تا آنروز

ششتمد از سال 1316 یعنی از زمان تصویب اولین قانون تقسیمات کشوری یکی از سه بخش شهرستان سبزوار بوده است . در آن مقطع  استان خراسان بزرگ ، فقط هفت شهرستان داشته است . معذالک بنا به دلایل متعددی این بخش نتوانسته است از این ظرفیت و پتانسیل به گونه ای مناسب بهره ببرد .

  موقعیت جفرافیایی ویژه و عدم امکان تعامل مستمر و منظم ساکنین مرکز و روستاهای حوزه بخش ، تحرک اجتماعی  - افقی و عمودی -  محدود ،  دسترسی راحت مردم مرکز بخش به خدمات حاکمیتی مثل رفع و رجوع برخی دعاوی ، مسائل نظام وظیفه و حتی برخی خدمات توزیعی در دو دهه پس از پیروزی انقلاب به دلیل استقرار نهادهای حاکمیتی از جمله بخشداری و پاسگاه ژاندارمری - سابق ، پاسگاه انتظامی و کلانتری و فاصله تقریبا نزدیک به شهر - سبزوار - و امکان تامین بسیاری از نیازهای روزمره ، ساکنین مرکز این بخش را از اهمیت این ساختارها و تشکیلات از یک طرف و مسایل و مشکلات نقاط دور افتاده بخش از طرف دیگر غافل کرده بود . نتیجه چنین امری در عدم تلاش جدی برای ارتقاء توسط مردم و نخبگان و عدم توجه جدی مسئولین شهرستان برای انجام یک اقدام اساسی و زیر بنایی در حوزه اقتصادی و عمرانی  و همچنین  بروز نوعی واگرایی  برخی مناطق بخش ، کاملا مشهود بود .
  با اعلام رسمی رئیس محترم دولت ، آحاد اهالی بخش ششتمد با شادی و شادمانی، آغاز رسمی سطح بالاتری از تقسیمات کشوری را به انتظار نشسته است . گرچه به دلیل تعدد ارتقاء های انجام شده در سطح شهرستان و استان در چند سال اخیر و برخی الزامات قانونی از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری ، نمی توان افق کاملا دقیق و شفافی از میزان اثرات این مصوبه و ارتقاء را به تصویر کشید ، معذالک اهمیت موضوع تا آنجاست که با اندک برنامه ریزی صحیح و اصولی ، حتی در کوتاه مدت می توان به تغییر و  تحولات جدی بویژه در حوزه عمران منطقه  امیدوار بود .
  بر این اساس  وظیفه مسئولین و دستگاهای  رسمی و نخبگان محلی  سطح بخش است که در دوره زمانی " اعلام تا طی مراحل قانونی تصویب و  تاسیس فرمانداری ششتمد" با  اقداماتی سنجیده ، منظم و مستمر بستر مناسبی را برای این زایش و رویش میمون و مبارک فراهم نمایند . خوشبختانه به لحاظ الزام قانونی  ، در دل این ارتقاء ، فرصت مناسبی هم برای ایجاد حداقل یک بخش و بخشداری در جفرافیایی شهرستان جدید، یا برخی الحاق و انتزاع های احتمالی فراهم خواهد شد که این نیز فرصت مناسب و مغتنمی برای همدلی بیشتر ساکنین بخش و هم رفع موانعی است - راه های ارتباطی مناسب - که موجب و تشدید کننده  واگرایی  شده بود .کما اینکه فناوری ها نوین عرصه ارتباطات فرصت و مجال  بی بدیلی و کم هزینه برای تعامل و ارتباط مستمر نخبگان مناطق ،  فارغ از فاصله های جفرافیایی فرهم نموده است . 

   در این راستا مسئولیت بخشدار محترم ، شورای محترم اسلامی شهر و به صورت ویژه شهردار محترم سنگین تر و اورژانسی تر است . شهر ششتمد بویژه در این مقطع زمانی به حرکتی هماهنگ ، همه جانبه و جهشی در حوزه عمران و آبادانی ، بازگشایی و اصلاح معابر و زیباسازی نیازمند است  . آغاز این تحول تقسمات کشوری، نیازمند گام های اساسی تر و اصولی تری بویژه در مرکز شهرستان جدید التاسیس است.  باید اذعان کرد برخی از اتفاقات لاجرم باید قبل از فرآیند آغاز به کار فرمانداری اتفاق بیافتد. کما اینکه  این فرصت مجال مناسبی است که  مسئولین اجرایی منطقه نیز توان و ظرفیت مدیریتی خود را برای تمهید شرایط مناسب  چنین تحولی بیازمایند و در ایجاد این بنای مهم و حیاتی ، نقش و اثر مناسبی از خود به یادگار بگذارند  . کما اینکه فعالان سیاسی و اجتماعی و نخبگان منطقه نیز باید با برنامه ها  و  اقدامات مناسب ، این رویداد را  فرصتی برای اثبات همدلی ، هماهنگی و انسجام و  تقویت سرمایه های انسانی منطقه تلقی نموده و هویت و ظرفیت غنی خود را نیز به نمایش بگذارند  . باشد که چنین شود


"احمد قر بانی"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد